Ból kręgosłupa/dyskopatia - Jak zapobiegać i leczyć?

Masaż leczniczy
Największą grupę pacjentów w gabinetach fizjoterapeutycznych stanowią osoby z problemami bólowymi kręgosłupa. Podstawowym elementem leczenia w tym przypadku jest edukacja pacjenta na temat tego jak funkcjonuje nasz kręgosłup, w jaki sposób możemy zapobiegać przedwczesnym zmianom zwyrodnieniowym i jak leczyć istniejące już dolegliwości i powstałe zmiany.
Ważnym czynnikiem, który wpływa na stan naszego kręgosłupa jest ergonomia pracy. Wiedza na temat tego jaką postawę należy przyjmować podczas wykonywania różnych czynności, jest niezbędna, aby zapobiec szybciej następującym zmianom zwyrodnieniowo-wytwórczym w kręgosłupie oraz przyspieszyć regenerację struktur miękkich okołokręgowych.
Ćwiczenia stabilizujące kręgosłup często są nieodzownym elementem leczenia i zapobiegania bólom pleców różnego pochodzenia. Potwierdzeniem tego są wyniki licznych badań naukowych. Z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, iż niezastosowanie odpowiednio dobranych ćwiczeń, wpływa na brak większej efektywności leczenia dyskopatii i ponowne nawracanie dolegliwości. Poprzez wzmacnianie mięśni, zmniejszamy obciążenie stawów i więzadeł w kręgosłupie. Natomiast delikatne ćwiczenia ruchowe wpływają na nawodnienie i odżywienie krążków międzykręgowych, tym samym spowalniając ich dehydratację, czyli odwodnienie.
Patologicznie powstałe napięcia mięśniowe i dysbalans mięśniowy (brak równowagi w napięciu mięśniowym), które najczęściej są wynikiem przeciążenia naszego aparatu ruchu, znacznie przyspieszają zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa i są przyczyną większości dolegliwości związanych z bólem pleców. Wielogodzinna praca i styl życia, jaki obecnie przyjmujemy, prędzej czy później doprowadza do przeciążeń w naszym organizmie. Dlatego też zaleca się korzystanie z masażu leczniczego lub rozluźniania mięśniowo-powięziowego, w celu rozluźnienia mięśni i przywrócenia prawidłowej pracy tkanek miękkich.
Masaż rehabilitacyjny
Patologicznie powstałe napięcia mięśniowe i dysbalans mięśniowy (brak równowagi w napięciu mięśniowym), które najczęściej są wynikiem przeciążenia naszego aparatu ruchu, znacznie przyspieszają zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa i sa przyczyną większości dolegliwości związanych z bólem pleców. Wielogodzinna praca i styl życia, jaki obecnie przyjmujemy, prędzej czy później doprowadza do przeciążeń w naszym organizmie. Dlatego też zaleca się korzystanie z masażu leczniczego lub rozluźniania mięśniowo-powięziowego, w celu rozluźnienia mięśni i przywrócenia prawidłowej pracy tkanek miękkich.
Terapia manualna to uznana forma fizjoterapii, która ma na celu przywrócenie równowagi w dysfunkcjach nerwowo-mięśniowo-szkieletowych. Podczas terapii za pomocą specjalnych technik mobilizacji, manipulacji i pracy na tkankach miękkich przywraca się zaburzoną biomechanikę stawów kręgosłupa, co prowadzi do zwiększenia zakresu ich ruchomości, zmniejszenia bólu i ustąpienia stanów zapalnych.
Możemy przyspieszyć regenerację krążków międzykręgowych oraz tkanek miękkich poprzez zastosowanie lasera wysokoenergetycznego HILT. Działanie laseroterapii dodatkowo rozluźnia mięśnie, zmniejsza obrzęk i stan zapalny, dając często efekt przeciwbólowy już po pierwszym zastosowaniu.
Jako uzupełnienie leczenia szczególnie w stanach ostrych można zastosować znane metody fizykalne: prądy, laser biostymulacyjny oraz ultradźwięki, które będą miały na celu głównie działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne oraz przeciwobrzękowe.
Istnieje wiele form skutecznego leczenia dolegliwości w schorzeniach kręgosłupa. Najlepszy efekt daje kompleksowa rehabilitacja i indywidualne podejście do każdego pacjenta. Wcześniejsze wdrożenie terapii ma wpływ na późniejsze efekty leczenia i postępy w rehabilitacji.