Ból kręgosłupa/dyskopatia - Jak zapobiegać i leczyć?

Masaż leczniczy

Co to jest "cieśń nadgarstka" ?

Zespół kanału nadgarstka występujący potocznie pod nazwą ,,cieśń nadgarstka’’, jest to neuropatia spowodowana podrażnieniem / uszkodzeniem nerwu pośrodkowego w następstwie mechanicznego ucisku sąsiadujących tkanek. Jest to więc tzw. ,,zespół z ucisku’’ ( nerve compression syndrome).
Nerw pośrodkowy przebiega utworzonym przez kości nadgarstka kanałem, w towarzystwie ścięgien zginaczy palców i nadgarstka. Sklepienie tego kanału natomiast tworzy troczek ścięgien zginaczy (więzadło poprzeczne nadgarstka), ograniczając jego wymiar od strony dłoniowej ręki.

W sytuacji zwężenia światła kanału nadgarstka, nerw pośrodkowy zostaje uciśnięty przez sąsiadujące tkanki. W wyniku ucisku pogarsza się przesuwalność nerwu podczas ruchu względem innych tkanek. Dochodzi również do pogorszenia ukrwienia nerwu, z czasem do jego zwłóknienia. W zespole kanału nadgarstka (cieśń nadgarstka) dochodzi do upośledzenia funkcji czuciowych nerwu (mrowienie, drętwienie, ból w obrębie dłoni/ przedramienia), oraz funkcji ruchowych ręki (utrata siły i precyzji ruchu dłoni).

Masaż rehabilitacyjny

Co to jest "cieśń nadgarstka" ?

W pierwszej kolejności po zaobserwowaniu u siebie objawów tj.: mrowienie, drętwienie, słabość lub ból palców, dłoni a czasem nawet przedramienia, należy udać się do specjalisty (fizjoterapeuta/ lekarz ortopeda, lekarz neurolog) w celu przeprowadzenia wstępnego badania fizykalnego. Często już na tym etapie udaje się określić potencjalne podłożę dolegliwości. Diagnozę z reguły należy potwierdzić badaniem przewodnictwa nerwowego EMG.

Jak leczyć cieśń nadgarstka ?

Wbrew powszechnie panującej opinii skalpel nie jest jedynym narzędziem do leczenia tzw. zespołów z ucisku (nerve cempression syndrome). Zwłaszcza w początkowym etapie schorzenia, gdy objawy mają jeszcze charakter zmienny (pojawiają się i znikają w ciągu doby). Z pomocą przychodzą rozwiązania nowoczesnej fizjoterapii, których algorytm to połączenie manualnej pracy na tkankach miękkich ( ma to na celu odbarczenie uciskanych struktur nerwowych), oraz laseroterapia wysokoenergetyczna (HILT) ciesząca się rosnącym uznaniem na rynku usług fizjoterapeutycznych. Takie połączenie daje szansę na odbarczenie uciskanych struktur nerwowych oraz pobudzenie tkanek do regeneracji, zniesienie ich obrzęku, który sam w sobie może być przyczyną zajęcia przestrzeni kanału nadgarstka.