Terapia narzędziowa tkanek miękkich IASTM

Terapia Narzędziowa (IASTM - Instrument assisted soft tissue mobilization) to forma pracy na układzie mięśniowo-powięziowym przy użyciu specjalistycznych narzędzi wykonanych ze stali chirurgicznej.
IASTM dzięki zróżnicowanej powierzchni zabiegowej narzędzi, oraz ich różnej gramaturze umożliwia terapię tkanek zarówno powierzchownych jak i głębokich (trudno dostępnych podczas standardowej pracy manualnej bez użycia narzędzi).
Podczas terapii IASTM dochodzi do specyficznego odkształcenia tkanek co powoduje:
  • stymulacje procesów regeneracyjnych powięzi,
  • redukcje zjawiska sklejania/zrostów tkanki łącznej,
  • redukcje odczuwania bólu w wyniku drażnienia mechanoreceptorów,
  • redukcję napięcia mięśniowego,
  • pobudzenie syntezy kolagenu w obrębie więzadeł (Gehles 1999)
  • stymuluje fibroblasty aby ułatwić leczenie tkanki łącznej (Davidson 1997)

W obrazie mikroskopowym zaobserwowano wyraźną różnicę gojącego się więzadła w okresie 4 tygodni bez użycia IASTM oraz z użyciem IASTM.

IASTM jest również skuteczną metodą leczenia ścięgien. Z badań wynika, że po 12 tygodniowej terapii ścięgno jest mocniejsze o 30 % i twardsze o 35 % (Loghmani 2009)

Terapia IASTM może budzić pewne,aczkolwiek nieuzasadnione obawy pacjentów, ze względu na wizualne podobieństwo narzędzi wykozystywanych w IASTM do np.: noża. Narzędzia do IASTM nie są ostre i podczas zabiegu absolutnie nie dochodzi do przerwania ciągłośći skóry!!! Narzędzia każdorazowo po zabiegu powinny być dezynfekowane przeznaczonym do tego celu środkiem.

Czy terapia IASTM jest bolesna ?

Podobnie jak w przypadku standardowych terapii tkanek miękkich, takich jak masaż, terapia punktów spustowych, terapii powięziowych etc. odczucia pacjenta są zależne w dużej mierze od siły bodźca (nacisku) zastosowanego przez terapeutę, oraz poziomu uwrażliwienia bólowego danego obszaru ciała.
Terapia IASTM nie jest więc ani mniej, ani bardziej bolesna od innych metod terapii tkanek miękkich.
Ten rodzaj terapii ma bardzo szerokie zastosowanie, wymienię natomiast jednostki chorbowe, w których IASTM może okazać się szczególnie trafnym wyborem w planowaniu algorytmu fizjoterapii :

W leczeniu jakich schorzeń można zastosować IASTM ?

• zespół bólowy szyjny, piersiowy, lędźwiowy kręgosłupa,
  • ciasnota podbarkowa,
  • cieśń nadgarstka,
  • łokieć tenisisty / golfisty,