Ból z kręgosłupa w ręce?

Monika Starzyk  fizjoterapia

Rwa ramienna jest bardzo częstą przyczyną wizyty pacjentów w gabinecie rehabilitacji. Co więcej, specyficzne objawy, które towarzyszą temu zespołowi, mogą stanowić problem w procesie diagnostycznym. Charakterystycznym objawem rwy ramiennej jest ból promieniujący od kręgosłupa szyjnego, wzdłuż kończyny górnej, aż do ręki. Poza bólem mogą pojawiać się również objawy neurologiczne, takie jak osłabienie siły mięśniowej, drętwienie i/lub mrowienie ręki, a także zaburzenie czucia w obrębie kończyny górnej. Przyczyną dolegliwości rwy ramiennej są zmiany degeneracyjne krążka międzykręgowego, który powoduje ucisk (kompresję) na korzeń nerwowy.

Nierzadko dolegliwości bólowe barku, z którymi zgłaszają się pacjenci podczas konsultacji w gabinecie, są rzutowane od kręgosłupa szyjnego, promieniując właśnie po korzeniu nerwowym.
Kolejnym schorzeniem, które ciężko jest rozróżnić z rwą ramienną, jest zespół górnego otworu klatki piersiowej. Bardzo podobne objawy występują w obu przypadkach, natomiast przyczyna jest rożna. Zespół górnego otworu klatki piersiowej powstaje w wyniku ucisku struktur nerwowo-naczyniowych, powstałych najczęściej w wyniku wad wrodzonych lub nabytych, tj. blizny lub wyrośla na obojczyku i pierwszym żebrze oraz zmiany w mięśniach pochyłych.
Najczęściej wstępująca neuropatia uciskowa - jaką jest zespół kanału nadgarstka (ZKN) - daje podobne objawy neurologiczne jak przy rwie ramiennej, np.: mrowienie, drętwienie rąk, osłabienie siły mięśniowej - przez co jest często mylonym schorzeniem. Jedynie badanie diagnostyczne, jakim jest elektromiografia (EMG), pozwala na dokładne rozpoznanie schorzenia.
Bardzo ważnym aspektem w każdym z tych przypadków jest dokładna diagnoza i odpowiednio dobrane zabiegi. Istnieją różne formy leczenia oraz łagodzenia dolegliwości rwy ramiennej:
  • Masaż tkanek głębokich (MTG) - powszechnie stosowany w leczeniu - z dużą skutecznością oddziałuje na nasz organizm, pobudzając mechanizmy naprawcze. Poprzez rozluźnienie mięśni przykręgosłupowych wpływa na biomechanikę krążków międzykręgowych, jednocześnie polepszając ich odżywienie. Masaż tkanek głębokich zmniejsza kompresję na uciśnięty korzeń nerwowy, a uzyskany podczas niego efekt przekrwienny dodatkowo przyspiesza jego regenerację.

• Laser wysokoenergetyczny (HILT) - cieszący się dużą popularnością i efektywnością w leczeniu chorób narządu ruchu - działa stymulująco i przeciwbólowo na organizm. Poprzez pobudzanie fibroblastów do odnowy, wytwarza nowe zasoby kolagenu i przyspiesza regenerację miejsc zajętych chorobowo. Laser HILT działa również rozluźniająco na mięśnie, zwiększa syntezę ATP i poprawę komunikacji międzykomórkowej, przez co zmniejsza obrzęk i stan zapalny.

• Kinesiotaping pozwala na zwiększenie skuteczności terapii zastosowanej przy leczeniu rwy ramiennej poprzez podtrzymanie efektu poterapeutycznego. Tapy (plastry stosowane w tej metodzie) odciążają i wspomagają pracę mięśni, zmniejszając tym samym napięcie mięśniowe.

Istnieje wiele form leczenia i każdy przypadek jest inny, dlatego metody terapeutyczne dobierane są indywidualnie. Nieleczone objawy rwy ramiennej mogą doprowadzić do pogorszenia stanu pacjenta - do nasilenia towarzyszących dolegliwości, a nawet do nieodwracalnych zmian.